Miért kerüld az olcsó linképítést?

8 perc olvasás

Az olcsó linképítést egy kipukkadt lufihoz lehet hasonlítani. Mielőtt igent mondanál, tudd meg, miért lehet a drágább megoldás a valódi spórolás a SEO-ban.

A keresőoptimalizálás (SEO) világában, ahol a türelem és a kitartó munka hozza meg a gyümölcsét, hihetetlenül csábítóak tudnak lenni a gyors és olcsó megoldásokat ígérő ajánlatok. A linképítés, ami a SEO egyik legfontosabb, de egyben legidőigényesebb pillére, különösen jó táptalaja az ilyen „kihagyhatatlan” lehetőségeknek. Cégek tucatjai hirdetik, hogy pár ezer forintért tucatnyi vagy akár száznyi linket szereznek neked, ami majd az egekbe repíti a weboldaladat a Google találati listáján.

Ez a fajta ígéret olyan, mint a gyorséttermi kaja a csúcsgasztronómiával szemben. Gyors, olcsó, és pillanatnyi jóllakottságot ad, de hosszú távon semmi értékeset nem nyújt, sőt, kifejezetten káros lehet az egészségedre.

Az olcsó linképítés pont ilyen: egy üres kalória, ami átmeneti látszateredményeket produkálhat, de a háttérben komoly károkat okoz a weboldalad digitális egészségében és reputációjában. Mielőtt bedőlnél egy ilyen ajánlatnak, fontos megértened, mi is rejlik a színfalak mögött.

Mi számít olcsó linknek?

Definiáljuk először, mit is értünk „olcsó link” alatt. Bár nincs egy kőbe vésett ár, az iparági tapasztalatok alapján minden olyan linképítési szolgáltatás, ami linkeként 5000 forint alatti árat ígér (vagy pár dollárt nemzetközi viszonylatban), már gyanakvásra ad okot. Miért? Gondoljunk bele, mi a minőségi linképítés folyamata:

  1. Kutatás: A szakember felkutatja a te iparágadban releváns, jó hírű, megbízható weboldalakat.
  2. Tartalomkészítés: Megír egy értékes, informatív, egyedi vendégcikket vagy létrehoz egy olyan tartalmat, amire érdemes hivatkozni. (Vannak olyan linképítési szolgáltatások, ahol te is írhatod a cikket, ez természetesen csökkenti a végösszeget.)
  3. Kapcsolatfelvétel és egyeztetés: Felveszi a kapcsolatot a céloldal szerkesztőjével, egyezteti a feltételeket, ami sokszor napokig tartó levelezést jelent.

Ez a folyamat minimum több órányi, magasan képzett szakértői munkát igényel. Egyetlen minőségi link megszerzésének a munkaideje is többe kerül, mint 5000 forint. Aki ennél olcsóbban kínálja, az egészen biztosan automatizált, silány minőségű (PBN) módszereket használ, és a fenti lépéseket teljességgel kihagyja.

A spam és a rossz minőségű linkek veszélye

Amikor olcsó linket vásárolsz, valójában nem fizetsz másért, mint a weboldalad hírnevének tönkretételéért. Ezek a linkek szinte kivétel nélkül a következő forrásokból származnak:

  • PBN (Private Blog Network) hálózatok: Olyan, kizárólag linkeladási céllal létrehozott, alacsony minőségű, értéktelen tartalommal feltöltött blogok hálózatai, amik általában nem képviselnek magas szintet.
  • Spam kommentek és fórumhozzászólások: Automatizált szoftverek helyezik el a linkedet irreleváns blogposztok alatti kommentekben vagy fórumokon, értéktelen hozzászólásokba ágyazva.
  • Silány minőségű linkkatalógusok: Olyan oldalak, amiknek az egyetlen célja, hogy több ezer linket listázzanak, mindenféle kontextus és minőségi szűrés nélkül.

A Google már évek óta kifinomult algoritmusokkal (a leghíresebb a Pingvin algoritmus volt) küzd az ilyen manipulatív linképítési technikák ellen. Ha azt észleli, hogy a weboldaladra gyanúsan sok, természetellenes és rossz minőségű link mutat, azt úgy értelmezi, hogy megpróbálod manipulálni a rendszert. Ennek két súlyos következménye lehet:

  1. Algoritmikus büntetés: Vagy szimplán hatástalan lesz a linképítés, vagy ha akkora szerencséd van, hogy helyezésjavulást okoz, akkor marad a rettegés, hogy vajon melyik algoritmusfrissítés fogja elkaszálni a forgalmat.
  2. Manuális művelet: Egy Google-alkalmazott kézzel megbünteti az oldaladat, ami még súlyosabb és hosszabb távú helyezésvesztéssel jár. (Ez nagyon ritka és nagyon durva szabályszegést kell elkövetni hozzá.)

Egy ilyen büntetésből kilábalni rendkívül nehéz, időigényes és költséges folyamat. Sokszor többe kerül a kármentesítés, mint amennyibe egy minőségi linképítési kampány került volna.

A relevancia hiánya és a hitelesség rombolása

Tegyük fel, hogy az olcsó linkek nem is annyira spam jellegűek, hogy azonnali büntetést kapj. Még ebben az esetben is többet ártanak, mint használnak. A Google számára a link egy ajánlás. Ha egy autószerelő műhelyre egy neves gasztroblogger hivatkozik, az a Google számára egy teljesen irreleváns, értelmezhetetlen jel.

A jó link tematikusan releváns forrásból érkezik. Ha van egy virágboltom, akkor egy esküvői blogról, egy kertészeti portálról vagy egy lakberendezési magazinból érkező link értékes. Egy pókeres oldalról vagy egy kriptovaluta fórumról érkező link viszont nemcsak értéktelen, de a Google szemében a márkád hitelességét is rombolja. Olyan, mintha a rossz hírű, megbízhatatlan emberekkel lógnál a digitális térben – előbb-utóbb téged is azonosítani fognak velük.

Miért drágább a minőségi linképítés?

A minőségi linképítés nem egy gombnyomásra történő technikai folyamat, hanem sokkal inkább egyfajta digitális PR tevékenység. Amikor egy profi linképítő ügynökségnek fizetsz, nem magáért a linkért fizetsz, hanem az ahhoz vezető szisztematikus, szakértői munkáért: a stratégiáért, a kutatásért, a kapcsolatépítésért és a minőségi tartalomért.

Ez egy befektetés a weboldalad hosszú távú növekedésébe és digitális tekintélyének (authoritásának) építésébe. Egyetlen, nagy presztízsű, releváns oldalról szerzett link többet ér, mint száz szemét link egy PBN hálózatból. A minőség itt mindig felülírja a mennyiséget.

De hogy lehet mégis olcsóbbá tenni a linképítést?

Felmerülhet a kérdés: létezik arany középút? Van mód arra, hogy a költségeket alacsonyan tartsuk a minőség feláldozása nélkül? Itt jön képbe egy teljesen másfajta megközelítés, amit a LinkTaláló platform képvisel.

A LinkTaláló nem egy linkeladó cég, hanem egy linkcsere platform, egyfajta zártkörű klub weboldal-tulajdonosok számára. A modell lényege, hogy nem egyesével fizetsz a linkekért, hanem egy kedvező tagsági díjért cserébe a platform többi tagjával ingyenesen és korlátlanul cserélhetsz linkeket.

Ez a megoldás ötvözi a két világ előnyeit:

  • Költséghatékony: Mivel a tagsági díjért rengeteg linket szerezhetsz, az egy linkre jutó költség rendkívül alacsonyra jön ki.
  • Minőség-orientált: Te döntöd el, kivel cserélsz linket. Láthatod a másik weboldalának a mutatóit, relevanciáját, így csak olyan partnerekkel működsz együtt, akik valóban értéket képviselnek a te oldalad számára is.
  • Kontrollált: Nincsenek rejtett PBN-ek vagy spam oldalak. A közösség tagjai valódi, működő weboldalakkal rendelkező vállalkozók és bloggerek.

Ezzel a módszerrel megkerülheted az olcsó linképítés veszélyeit, miközben a költségvetésedet is kíméled. Ez egy okos és transzparens módja a linkprofilod fenntartható és biztonságos építésének.

Gyakori kérdések (GYIK)

Honnan ismerhetem fel a rossz minőségű, spam linket?

Néhány intő jel: Az oldal, ahonnan a link érkezik, tele van irreleváns, témába nem vágó linkekkel. A tartalom silány minőségű, gépi fordításnak tűnik. Az oldalnak alig van organikus forgalma. A domain név gyakran értelmetlen karaktersor vagy tele van kötőjelekkel.

Már vásároltam olcsó linkeket. Mit tegyek?

Ne ess pánikba! Az első lépés egy alapos linkaudit elvégzése (pl. a Google Search Console, Ahrefs vagy Semrush segítségével). Azonosítsd a káros linkeket, és a Google Disavow Tool (Elutasító eszköz) segítségével kérd a Google-t, hogy hagyja figyelmen kívül ezeket a hivatkozásokat a webhelyed rangsorolásakor. Ez egy kényes folyamat, ha bizonytalan vagy, érdemes SEO szakértő segítségét kérni, mert egy tévesen kizárt linkkel nagyobb kárt okozhat, mint amennyi haszna van egy helyesen kizárt spam linknek.

Nem jobb bármilyen link, mint a semmilyen?

Nem feltétlen. Sokkal jobb, ha egy oldalnak kevés, de jó minőségű linkje van, mint ha sok, de silány. Ebben az esetben a kevesebb tényleg több.

Megoszthatod a cikket...
beOS
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.