Szinte mindenki másképp közelíti meg a használtautó vásárlás kérdését. Vannak, akik maguk szeretnek mindent ellenőrizni, mások inkább szakértő segítségét kérik. Egy autó megvásárlása sokszor több milliós döntés, így nem mindegy, mennyire alapos az átvizsgálás. Az utólagos csalódások szinte mindig abból fakadnak, hogy valamilyen rejtett hibát nem vettek észre.
Sokan úgy gondolják, hogy felesleges szakértőt hívni, hiszen ők is meg tudják nézni, hogy kopott-e a gumi vagy rendben van-e a fényezés. A látható dolgok valóban könnyen kiszűrhetők, de a valódi problémák többnyire a motorban, a futóműben vagy az elektromos rendszerben bújnak meg. Egy laikus ritkán hallja ki a motorból a szelephézag zaját, és nem veszi észre a váltó csúszását. Ezek viszont később komoly számlákhoz vezethetnek.
Egy szakértő nem csak „ránéz” az autóra. Ő célzottan keres hibákat, és olyan eszközöket használ, amiket a vevő nem feltétlenül tud elővenni a helyszínen. Egy egyszerű diagnosztikai műszer például percek alatt kiolvassa, volt-e törölve hibaüzenet, vagy hány alkalommal indították újra az autót a közelmúltban. Az ilyen apró jelek sokszor árulkodnak arról, hogy valamit el akartak titkolni.
Nemcsak az adott autó hibáinak kiszűrésében segíthet a szakértő. Ő objektíven tudja megmondani, hogy az autó valóban annyit ér-e, amennyit kérnek érte. Egy eladó nyilván a lehető legtöbbet szeretné kapni, a vevő pedig minél olcsóbban venni. Egy független szakember józan mérleget ad arról, hogy mennyire reális az ár, és milyen költségekkel kell még számolni. Ez különösen hasznos, ha valaki nem ismeri a típus sajátosságait.
Persze sokakban felmerül, hogy a szakértő díja újabb költség. Ez igaz, de érdemes a helyén kezelni. Egy 20-30 ezer forintos átvizsgálás eltörpül egy esetleges váltófelújítás vagy motorjavítás árnyékában. Ha a vizsgálat során kiderül, hogy az autó komoly hibás, máris megspóroltál akár több százezer forintot és rengeteg idegeskedést. Ezt az összeget tehát nem kiadásként, inkább biztosítékként kell felfogni.
A szakértő bevonása a tárgyalásnál is előny. Ha az ellenőrzés során kiderülnek kisebb hibák, akkor ezek alapján hatékonyan lehet alkudni. Nem kell „találomra” érvelni, hanem konkrét, dokumentált problémákat tudsz felsorolni. Ez sokkal erősebb érv a vevő kezében, mintha csak annyit mondana, hogy szerinte kicsit drága az autó.
Érdemes arról is beszélni, hogy mikor nincs feltétlenül szükség szakértőre. Ha egy nagyon olcsó, ideiglenes használatra szánt autóról van szó, akkor lehet, hogy a kockázat belefér. Ugyanígy, ha a vevő maga is autószerelő vagy mélyebb műszaki tudással rendelkezik, akkor sok kérdésben önállóan is biztos kézzel dönthet. A legtöbb átlagos vásárlónak azonban a szakértő bevonása biztonságosabb út.
Nem minden szakértő egyforma. Van, aki kifejezetten bizonyos márkákra specializálódott, más inkább a karosszériás hibákra koncentrál. Jó döntés, ha olyan embert keresel, aki ténylegesen tapasztalt a kiszemelt típusban. Egy prémium autó például teljesen más problémákat hordozhat, mint egy kis családi hatchback.
Összességében a szakértő bevonása nem kötelező, de erősen ajánlott. Ez a befektetés segíthet elkerülni a csalódásokat, és magabiztosságot ad a vásárlás során. A döntést végül mindig a vevő hozza meg, de ha biztos alapokon akar állni, akkor a hozzáértő szemek szinte nélkülözhetetlenek.